Gemeenten hebben een belangrijke rol als het gaat om (het voorkomen van) relatie- en scheidingsproblematiek. Maar hoe kiest u als gemeente de juiste aanpak? En welke partners betrekt u hierbij? Deze handreiking biedt concrete voorbeelden in zes thema’s, om uw gemeente verder te helpen waar nodig.
Deze richtlijn gaat over kinderen en jongeren van wie de ouders uit elkaar gaan of al uit elkaar zijn. De gevolgen, interventies en mogelijkheden voor samenwerking worden in deze richtlijn behandeld.
Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals is een online omgeving voor en door professionals die te maken hebben met scheidingsproblematiek binnen zowel het sociaal – als het juridisch domein.
Op deze pagina van het Nederlands Jeugd Instituut vind je een uitgebreid overzicht met verschillende tips en hulpmiddelen die professionals in kunnen zetten in hun werk met ouders en kinderen.
Wanneer je als ouders gaat scheiden, wil je weg van je partner, maar niet van je kinderen. Daarom ontstaat er een situatie waarin je een samenwerking moet aangaan met een duurzaam karakter, met iemand waarvan je het liefste afscheid wil nemen. Dat is een uitdaging, die veel ouders succesvol volbrengen, maar helaas niet allemaal. In dat geval komen ouders vaak ergens in beeld bij jeugdhulpverlening of het familierecht. Hoe kunnen professionals ouders helpen alsnog een duurzame samenwerking vorm te geven? Daarover schreven mediators Marleen Heijsteeg en Mandy Lubach het boek ‘Duurzaam samenwerken na scheiding’.
Lees meer informatie over het boek in dit interview.
Kinderombudsman: wees ook na scheiding samen ouders voor de kinderen
Uit onderzoek van de Kinderombudsman blijkt dat wanneer ouders uit elkaar gaan, dit een negatieve impact heeft op het welzijn van veel kinderen tussen de 8 en 18 jaar. Daarom doet de Kinderombudsman een noodoproep aan alle ouders in Nederland die uit elkaar gaan om ook na hun scheiding samen te werken aan goed ouderschap.
De kinderen die hebben meegedaan aan het onderzoek vertellen dat ze vooral aandacht en liefde van hun ouders missen. Ook zijn ze negatiever over de band met hun ouders, dan kinderen wiens ouders nog wel bij elkaar zijn. Hun leven geven ze gemiddeld een lager cijfer, vooral wanneer hun ouders niet meer normaal met elkaar om kunnen gaan.
Daarom roept de Kinderombudsman scheidende ouders op samen ouders te blijven voor hun kinderen. Ook al houdt het partnerschap op, ouders voor de kinderen blijf je altijd. Als ouders staan jullie hier niet alleen voor. Er zijn veel verschillende professionals die jullie kunnen helpen om samen te werken aan goed ouderschap. Op deze website vind je alles over deze verschillende soorten hulp bij scheiden.
Het hele rapport van het onderzoek van de Kinderombudsman kun je hier downloaden.
In het kader van De dag van de Scheiding presenteert het Leernetwerk Kind en Complexe Ouderrelaties van werkplaats SAMEN speciaal voor professionals en beleidsmakers een Tipsheet en Begrippenkader 'Taal bij scheidingsproblematiek'.
De dag is veertien jaar geleden in het leven geroepen om aandacht te vragen voor de noodzaak van een goede begeleiding van partners die gaan scheiden. Iets waar ook het Leernetwerk zich hard voor maakt. In het eerste Klein-maar-Fijn-project zijn verschillen, overeenkomsten en voorkeuren in het gebruik van taal geïnventariseerd en is opgehaald welke kansen taal (en het gebruik van beelden) kan bieden bij het samenwerken vanuit verbinding en vertrouwen.
Het onderzoek laat zien dat taal kansen biedt bij het samenwerken vanuit verbinding en vertrouwen. Door aan de ene kant het gebruiken van eenzelfde taal - ‘elkaar verstaan’ - en aan de andere kant het gebruiken van de ‘juiste taal’.
Een goed begin is een vervolg op het programma Scheiden zonder Schade, waarin gewerkt werd aan elementen van een nieuwe scheidingsaanpak. Binnen Een goed begin werken meerdere partijen vanuit verschillende pijlers samen aan de uitkomsten hiervan. In deze factsheet wordt dat verder uitgelegd.
Onderdeel van Een goed begin is de pilot Duurzaam Samenwerken (Ouderschap) na Scheiding met het traject Gezinsvertegenwoordiger. Gezinsvertegenwoordigers begeleiden gescheiden ouders in de transitie van liefdes naar ex-partner en van gezamenlijk naar gedeeld ouderschap. Dit doen zijn door de ouder(s) te bevragen op hun visie op ouderschap en vervolgens door ouders te coachen in het actief stappen te zetten in het aangaan van de uitdagingen op hun pad richting getransformeerd ouderschap.
In twee interviews delen gezinsvertegenwoordigers Mariska Rijnhart (Kenniscentrum Kind en Scheiding) en Nadia du Croix (Delft Support) hun ervaringen.
Op de hoogte blijven van Een goed begin? Het programma verstuurt regelmatig een nieuwsbrief, bedoeld voor professionals. Deze nieuwsbrieven zijn hier te vinden.
Voor de leraar / Professional
In de onrustige periode wanneer ouders uit elkaar gaan, is de school vaak dat wat onveranderd blijft. De school kan dus als een vast ankerpunt en veilige haven voor een kind voelen.
Het is belangrijk dat de leraar begrip en betrokkenheid toont. Het belang van het kind staat voorop en de school is onpartijdig ten aanzien van de ouders en de eventuele problematiek rondom de scheiding. Probeer als school het contact met beide ouders zo goed mogelijk te houden.
Leraren zijn vaak de eerste die merken als het gedrag of voortgang van een kind verandert. Het is dan ook de taak van de school om ondersteuning aan te bieden als dat nodig is en dit te communiceren met de ouders.
Informatie voor de leraar/professional
Deze leerlijn is bedoeld voor het primair, voortgezet en hoger onderwijs en geeft adviezen, lesideeën en achterliggende theorieën mee om kinderen relatievaardigheden aan te leren.
Het spel 'Los het op' gaat over gevoelens, emoties en praktische problemen waar een kind mee te maken kan krijgen bij een scheiding. Het spel is ontwikkeld om klassikaal te spelen.